۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

نشست روساي دانشگاه ها و مديران ارشد وزارت علوم با معاون اول رئيس جمهوري

نشست روساي دانشگاه ها و مديران ارشد وزارت علوم با معاون اول رئيس جمهوري صبح روز دوشنبه 26 خرداد ماه سال جاري با حضور دكتر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، دكتر منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري معاونان و مديران اين وزارت و روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و دكتر هوشنگ طالبي رييس دانشگاه اصفهان، به صورت نيمه حضوري و مجازي در سالن شهداي جهاد علمي وزارت علوم برگزار شد.

نشست روساي دانشگاه ها و مديران ارشد وزارت علوم با معاون اول رئيس جمهوري صبح روز دوشنبه 26 خرداد ماه سال جاري با حضور دكتر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، دكتر منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري معاونان و مديران اين وزارت و روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و دكتر هوشنگ طالبي رييس دانشگاه اصفهان، به صورت نيمه حضوري و مجازي در سالن شهداي جهاد علمي وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش وب سايت خبريuinews و به نقل از  اداره كل روابط عمومي وزارت علوم، نشست مديران ارشد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با دكتر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، امروز (دوشنبه) با حضور دكتر منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از رؤساي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري كشور به‌صورت حضوري و مجازي در محل سالن شهداي جهاد علمي اين وزارت برگزار شد.
دكتر غلامي در ابتداي اين مراسم ضمن تشكر و خيرمقدم به حاضران، با گذري بر تاريخچه رويكردهاي آموزش عالي طي دهه‌هاي اخير گفت: در طول استقرار آموزش عالي و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، گرايش و تمركز اصلي به سمت تربيت نيروي انساني بود و در دهه اول بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به رغم وجود برخي از مسائل، تقريباً تمامي نيازهاي كارشناسي كشور برطرف شده بود به طوري كه اغلب دستگاه‌هاي اجرايي از نظرات و ايده‌هاي كارشناسان و فارغ‌التحصيلان داخلي در حل مسائل و مشكلات بهره مي‌گرفتند.

وي افزود: از اوايل دهه هفتاد بحث پژوهش در آموزش عالي شكل گرفت كه با شروع مقطع تحصيلات تكميلي و ارشد، دانشگاه‌ها به سمت فعاليت‌هاي پژوهشي گسترده‌تر در حل مسائل و مشكلات روي آوردند كه حاصل آن اين شد كه در اواسط دهه 80، رتبه علمي قابل توجهي را در مجامع علمي جهاني كسب كرديم. اين رتبه عموماً براساس ارزيابي برون‌دادهاي پژوهشي صورت مي‌گيرد و اكنون نيز اين جايگاه حفظ و در سال جاري يك پله ارتقا داشته است.

وزير علوم ادامه داد: از اوايل دهه 90 نيز رويكرد دانشگاه‌ها به سمت حل مسائل و توسعه فناوري‌ها حركت كرد كه بر همين اساس، در حال حاضر از 43 پارك علم و فناوري موجود در كشور، 37 پارك ذيل وزارت علوم و در كنار دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زيادي مركز رشد نيز در دانشگاه‌ها وجود دارد.

دكتر غلامي با اشاره به عملكرد مرحله ورود به توسعه فناوري از سوي مراكز آموزشي و وجود پنج هزار شركت دانش‌بنيان در كشور بيان كرد: عملكرد و اراده اين مجموعه‌ها در حل مسائل و بحران‌هاي خاص بويژه كرونا به وضوح ديده مي‌شود.

وزير علوم با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در توجه مراكز آموزش عالي به مسائل اجتماعي و فرهنگي گفت: امروزه حركت و رويكرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوري است و تمركز و توجه مراكز علمي به مسائل اقتصادي و اجتماعي بيش از پيش است.

وي با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي علمي در كشور مطرح كرد: خوشبختانه امروزه در كشور مجموعه‌اي از پتانسيل‌هاي اساتيد، دانشجويان تحصيلات تكميلي در دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي را در اختيار داريم كه با تلاش خود، جايگاه علمي كشور را تاكنون حفظ كرده‌اند و قطعاً هر درخواستي و پيشنهادي دولت محترم در حوزه تحقيق و فناوري داشته باشد علي رغم وجود شرايط نابرابر جهاني، جامعه علمي كشور با تكيه بر ظرفيت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تغيير فضاي امروز دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر فضاي دانشگاه به نوعي است كه همكاران طي اين مدت تلاش مي‌كنند كمتر صحبت كنند و بيشتر كار كنند كه نمود عملكردها و فعاليت‌ها باعث توسعه اميد در جامعه مي‌شود.

دكتر غلامي با بيان اينكه براساس گزارش‌هاي دريافتي از دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي، امروزه بحث توجه به مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذيري موضوعي بسيار مهم و قابل توجه است، افزود: يكي از موضوعاتي كه درحال حاضر به‌صورت جدي در حال انجام است، آمايش آموزش عالي است كه اين امر براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در 2 سال گذشته شكل گرفته و طرح آن براي اجرا آماده شده است كه مشتمل بر مأموريت‌گرايي، كيفي‌سازي و شبكه‌سازي واحدهاي كوچك است و به منظور تحقق اين امر نيازمند به حمايت استاندارها و هماهنگي ائمه محترم جمعه هستيم.
وي با بيان اينكه در بحث بازنگري سرفصل‌ها، كيفي سازي انجام شده و تهديد بيماري كرونا براي كشور اكنون در دانشگاه‌ها به يك فرصت تبديل شده، مطرح كرد: شرايط فعلي سبب ايجاد شكل‌گيري ساختاري جديد در بحث آموزش شد و اعضاي هيئت علمي با بهره‌مندي از تكنولوژي وارد فضايي نوين شدند كه نمونه‌هاي بسيار خوبي هم در اين زمينه وجود دارد به طوري كه براي مثال، يكي از دروس ارائه شده از سوي يكي از اساتيد جوان، 12 هزار بار در فضاي مجازي توسط مخاطبان دانلود شده است.

وزير علوم با تاكيد بر لزوم حمايت بخش‌هاي مختلف ادامه داد: در حال حاضر انتظار داريم تا حمايت وزارت ارتباطات را در بحث تأمين و كاهش هرينه‌هاي اينترنت در حوزه آموزش را داشته باشيم. در بخش آموزش توجه به مراكز غيردولتي بسيار مهم است كه هم اكنون اين مراكز به دليل عدم حمايت كافي در معرض آسيب هستند كه بايد مسائل و مشكلات مربوطه هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوان اين مجموعه‌ها را حفظ كرد.
دكتر غلامي اظهارداشت: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش مي‌كند اين است كه بتوانيم دستاوردها را تثبيت و حمايت كنيم و اين افتخارات به عنوان دستوردهاي دولت يازدهم و دوازدهم در مراكز علمي و سطح كشور ماندگار شود.

وي در پايان با اشاره به لزوم حمايت از صندوق پژوهش و فناوري از سوي دولت به عنوان تضميني بر هدفمندكردن منابع پژوهشي گفت: انتظار داريم تا اعتماد و حمايت دانشگاه‌ها از سوي بخش‌هاي مختلف با توجه به برون‌دادها و دستاوردها افزايش يابد تا ساماندهي آموزش عالي نيز محقق شود.

شايان ذكر است دكتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درنشست مديران ارشد اين وزارت با معاون اول رئيس جمهوري اعلام كرد: 43پارك علم و فناوري كشور به عنوان پلاتفرم توسعه اقتصادي منطقه با تعداد9213شركت‌ و واحد فناور ،59883 فناور شاغل در اين شركت‌ها و 1682 شركت‏ دانش‏بنيان مستقر در اين پارك‌ها به فروشي معادل 13234 ميليارد تومان در سال 1398 دست يافتند و ميزان صادرات‌شان نيز در همين سال 99 ميليون دلار بوده است.

دكتر برومند تغيير الگوي ذهني و باور اعضاي هيات علمي به پارادايم دانشگاه كارآفرين و جامعه محور مهم ترين اقدام در رسيدن به اهداف دانشگاه كارآفرين و جامعه محور عنوان كرد و گفت: از اهداف دانشگاه كارآفرين و جامعه محور ميتوان به تقاضا محور شدن رساله ها و پايان نامه ها، ارتباط تنگاتنگ با جامعه و صنعت، توجه به چالش ها و مشكلات ملي، پيشتازي در علم و فناوري در كلاس جهاني و تربيت دانش آموختگان نوآور و كارآفرين اشاره كرد.

وي درخصوص تنظيم بيانيه دانشگاه كارآفرين و جامعه محورگفت: اين بيانيه با استناد به منويات مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم براي حركت دانشگاه‌ها به سمت قله‌هاي علمي، رفع مشكلات و معضلات جامعه، توجه به شرايط كشور تنظيم شده و محتواي آن بر اساس راهي كه دانشگاه‌ها طي نموده‌اند، روندهاي كلان موثر بر آينده دانشگاه‌ها در سطح ملي، روندهاي كلان موثر بر آينده دانشگاه‌ها درسطح بين المللي، تغييرات محوري در آينده دانشگاه ها، ارزش‌هاي حاكم بر دانشگاه‌ها در آينده، سياست‌هاي كلان و مسير پيش روبراي رفع معضلات جامعه شكل گرفته است.

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به تربيت دانش آموختگان نوآور و كارآفرين به عنوان يكي از برنامه‌هاي دانشگاه كارآفرين گفت: در اين خصوص رصد اشتغال، مراكز هدايت شغلي، توسعه مهارت‌هاي عمومي و تخصصي و توسعه زيرساخت‌هاي پژوهشي مدنظر است.

وي با اشاره بر پيشتازي دانشگاه‌هاي كشور در علم و فناوري و ارائه مقالات در كلاس جهاني به استناد پايگاه هاي علم سنجي آي اس آي و اسكوپوس گفت: در اين راستا نيز مواردي از قبيل داشتن جايگاه معتبر در نظام هاي رتبه بندي جهاني، مقالات، افزايش پتنت ها، افزايش استنادات جهاني به مقالات ايراني و افزايش تعداد دانشمندان برتربه عنوان يكي از اهداف عملكردي دانشگاه كارآفرين مد نظر است.
دكتر برومند در ادامه افزود: در راستاي تربيت دانش آموختگان نوآور و كارآفرين در جهت توسعه مهارت هاي عمومي و تخصصي كه يكي ديگر از شاخص هاي دانشگاه كارآفرين است، در سال 98 حدود 77 دوره مهرت آموزي با حضور 2245 نفر در دانشگاه هاي كشور برگزار شده است.

وي همچنين در خصوص اعمال سياست هاي اجرايي در پارك هاي علم وفناوري گفت: در اين خصوص ايجاد ارتباط منسجم بين پارك هاي علم وفناوري و دانشگاه هاي معين كشور، ايجاد ارتباط منسجم بين پارك‌هاي علم وفناوري و استانداري‌هاي كشور، هماهنگي با صندوق نوآوري و شكوفايي جهت پشتيباني از واحدهاي فناور وهمكاري و مشاركت با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از جمله سياست‌هاي اجرايي در پارك هاي علم و فناوري است.

وي همچنين هماهنگي و مذاكره با سازمان برنامه و بودجه براي افزايش بودجه و ميزان تخصيص پارك‌هاي علم وفناوري، بازنگري روش‌هاي اجرايي و آيين نامه ها براي افزايش تعداد شركت‌هاي فناور مستقر درون پارك‌ها، رفع مشكلات اجرايي پارك هاي علم وفناوري، تلاش بر گسترش بازار شركت هاي دانش بنيان و فناور مستقر در پارك ها و مراكز رشد و بالاخره توسعه اصول مديريت حرفه اي و تربيت مديران آينده مراكز رشد و نوآوري را از ديگر سياست‌هاي اجرايي در پارك‌هاي علم و فناوري اعلام كرد.

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم در پايان سخنان خود به محصولات توليد شده توسط پارك‌هاي علم و فناوري در دوران كرونايي اشاره كرد و گفت: در اين مدت بيش از 450 شركت در حوزه كرونا بيش از يك ميليون ماسك در روز و بيش از يك و نيم ميليون ليتر مواد ضدعفوني در روزتوليد كرده اند و بيش از 150 شركت در حوزه تجهيزات ضدعفوني از قبيل ونتيلاتور، كيت هاي تشخيص، مخازن اكسيژن، دما سنج هاي غير تماسي و لباس هاي حفاظتي فعال بوده‌اند.

گفتني است، بيانيه آينده دانشگاه‌ها در ايران جامعه‌محور و كارآفرين، با استناد به منويات مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم براي حركت دانشگاه‌ها به سمت قله‌هاي علمي، رفع مشكلات و معضلات جامعه رونمايي شد.اين سند با توجه به شرايط كشور تدوين شده و محتواي آن بر اساس راهي كه دانشگاه‌ها طي نموده‌اند، روندهاي كلان موثر بر آينده دانشگاه‌ها در سطح ملي، روندهاي كلان موثر بر آينده دانشگاه‌ها درسطح بين المللي، تغييرات محوري در آينده دانشگاه ها، ارزش‌هاي حاكم بر دانشگاه‌ها در آينده، سياست‌هاي كلان و مسير پيش روبراي رفع معضلات جامعه تنظيم شده است.

نكات كليدي مطرح شده در نشست دكتر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري با مديران ارشد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري:

_ آموزش مجازي و آنلاين در دانشگاه‌هاي كشور يك راه چند 10ساله را يك شبه طي كرده است، اين مسئله به جهت سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي اتفاق بسيار بزرگي در كشور است

_ بسيجي كه در تأمين و توليد تجهيزات مقابله با كرونا در مدت كم اتفاق افتاد بايد در تاريخ ايران ثبت شود

_ دانشگاه كارآفرين به عنوان نسل جديد دانشگاه‌ها كه سند آن در جلسه امروز رونمايي شد، مي‌تواند بسياري از مشكلات كشور را حل كند

_  كارنامه دانشگاه‌ها و آموزش عالي كشور در بخش مقابله با كرونا درخشان، افتخارآميز و قابل ارائه در سطوح ملي و بين‌المللي است

_ كشوري كه از دانشگاه‌هاي خود غفلت كند يعني به آينده‌اش توجهي ندارد؛ با وجود محدوديت‌هاي بودجه‌اي بايد نسبت به تأمين بودجه دانشگاه‌ها و نيازهاي آنها توجه شود

_ اين اطمينان را به روساي دانشگاه‌ها مي‌دهم كه در حد ظرفيت دولت، دانشگاه‌ها مسئله و اولويت اول كشور باشند

تاریخ:
1399/03/27
تعداد بازدید:
10371
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal