۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

ارتقا بنیادهای علمی و احیا آثار مولانا

مسئول کرسی مولوی پژوهی و رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در مراسم اختتامیه سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی بر ارتقا بنیادهای علمی و احیا آثار مولانا تاکید نمود.

مسئول کرسی مولوی پژوهی و رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در مراسم اختتامیه سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی بر ارتقا بنیادهای علمی و احیا آثار مولانا تاکید نمود.

به گرزارش وب سایت خبریuinews دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد مسئول کرسی مولوی پژوهی و رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، در مراسم اختتامیه سومین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی که بصورت مجازی و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار داشت:مولوی پژوهی یک حوزه بسیار متنوع، پیچیده و گسترده است که شامل اجزا و ارکان مختلفی است. وی در ادامه تاکید نمود: در این حوزه باید به همه این اجزا توجه شود وگرنه از این سرمایه ملی نمی توان بهره کافی را برد.

دکتر میرباقری همچنین بر ارتقا بنیادهای علمی در این حوزه تاکید و تصریح نمود: در حوزه شناخت مبانی فکری و عرفانی مولانا و احیا آثار فعالیت های تحقیقی زیادی می توان انجام داد . موضوعات زیادی در این خصوص بر روی زمین مانده که با یک برنامه منسجم و جامع می توان به آن پرداخت.  

مسئول کرسی مولوی پژوهی در ادامه افزود: مولانا محصور در زمان و مکان نیست و ما باید مولانا را از حصار قرن هفت بیرون آورده و برای هر روزگار از این سرمایه بزرگ فرهنگی استفاده نماییم. امروز جامعه تشنه پیام های مولانا است و ما باید مولانا را به میان جامعه ببریم. وی مولانا را شخصیتی جامع و کامل دانست که باید برای سنین و مخاطبان مختلف، متناسب سازی شود. دکتر میرباقری مولانا را شخصیتی فرامرزی دانست که نه تنها در کشورهای فارسی زبان بلکه در بسیاری از سرزمین های دنیا نفوذ کرده است .

وی همچنین تصریح نمود: بیش از 50 میلیون از مسلمانان دنیا از طریق عرفان و تصوف اسلام آورده اند و مولانا در کشورهایی که اسلامشان بر مبنای طریقت است نقش عمده ای دارد.

وی افزود: نشست های این همایش مبتنی بر سه محور:نوآوری های علمی،ترویج و کاربردی سازی و بین الملل برگزار شد و بنا به پیشنهاد دکتر طالبی رییس دانشگاه دبیرخانه دایمی و شبکه مولوی پژوهی در دانشگاه اصفهان شکل گرفت.

دکتر میرباقری این مراسم اختتامیه را سرآغاز  و نقطه شروع یک حرکت جامع دانست و در ادامه از زحمات دکتر طالبی رییس دانشگاه، دکتر رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری و دیگر دست اندرکاران این همایش تقدیر و تشکر نمود.

در ادامه دکتر احسان رئیسی دبیر اجرایی همایش نیز ضمن ارایه گزارش مبسوطی از نحوه برگزاری این همایش اظهار داشت: همایش بین المللی مولوی پژوهی  روز دوشنبه 26 آبان ماه شروع و امروز 26 آذر بعد از یک ماه تلاش همکاران و بالغ بر 21000 نفر ساعت خدمت،  با برگزاری61 سخنرانی از 9 کشور و 38 مرکز علمی  و 15 نشست تخصصی خاتمه یافت.

وی گفت: امیدواریم گام های موثری در خور نام و جایگاه مولوی، علوم انسانی و ادب فارسی برداشته باشیم.

دکتر رئیسی همچنین افزود: .....................
 
برای مطالعه این خبر بر روی لینک کلیک نمایید. 
تاریخ:
1399/09/27
تعداد بازدید:
7302
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal