۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

سومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان

سومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.


 سومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظام های منتخب از دانشگاه های پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuiews سومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی با هدف بررسی مصوبات جدید دبیرخانه مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی و بهره مندی از خرد جمعی در راستای بهینه سازی و ایجاد شبکه علمی کارآمد و تاثیرگذار با حضور دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه معین استان در محل تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

بنا به گزارش مذکور دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان و رییس دانشگاه معین استان در این جلسه ضمن ارایه گزارش مبسوطی از فعالیت های موثر دبیرخانه دانشگاه معین استان اظهار داشت:  با الحاق و یا تجمیع مؤسسات آموزشی کوچک در مؤسسات آموزشی بزرگ به سمت ساماندهی آموزش عالی حرکت نمودیم در این طرح مؤسسات موجود حفظ، اما با هدف کیفی‌سازی و ماموریت‌گرایی، به لحاظ مدیریتی و حمایتی به مجموعه بزرگ‌تر ملحق شدند تا تحت یک مدیریت مرکزی برنامه‌ریزی و هدایت شوند.

رییس دانشگاه معین استان در ادامه افزود: ساماندهی مراکز آموزش عالی در استان اصفهان براساس طرح ساماندهی مؤسسات و مراکز آموزش عالی انجام و دانشکده فنی مهندسی گلپایگان به دانشگاه صنعتی اصفهان و  دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار و مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی شهرضا به دانشگاه اصفهان ملحق شدند

دکتر طالبی همچنین تصریح نمود: جلسه شورای مدیریت استانی در هفته جاری تشکیل و چارت سازمانی دبیرخانه مرکزی به تصویب نهایی رسید.

رییس دانشگاه معین استان، نقش آموزش عالی را یک نقش پیشرو دانست که از اهمیت ویژه ای در تعیین نیروی انسانی و تولید دانش فنی، برخوردار است. نیاز های جامعه باید درست تشخیص داده شود و متناسب با نیازهای جامعه برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه سیاست های مبتنی بر برنامه ریزی، یافتن راهبردهای هوشمندانه و برنامه های عملیاتی مطابق با راهبردهای ارایه شده را از ضرورت های آموزش عالی استان دانست.

دکتر طالبی ضمن تاکید بر توسعه آموزش عالی، نیاز سنجی برای رشته های آموزشی را مهم دانست و تصریح نمود: بین ایجاد مهارت و مهارت آموزی تفاوت وجود دارد. ایجاد مهارت های جدید مهم تر از مهارت آموزی صرف برای دانشجویان است.

 

دکتر محمد فرامرزی دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان نیز به تشریح مصوبات جدید دبیرخانه مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی پرداخت و نحوه تشکیل و اولویت بندی کارگروه های تخصصی پیشنهادی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دکتر فرامرزی در ادامه  اظهار داشت: امروز چهار دستور کار تعریف شده است که می تواند منشا تحولات و توسعه خوبی در آموزش عالی استان باشد. دستور اول، ضرورت و نحوه به روز رسانی و تدوین سند آموزش عالی و علم و فناوری استان است که به عنوان مهمترین سند راهبردی حوزه آموزش عالی می تواند راهگشا باشد و دومین دستور بازتعریف ماموریت های علمی است که بر اساس نظرات وزارت علوم دانشگاه ها اقدام به احصا و آماده سازی آن نموده اند و دستور سوم  در خصوص کارگروه ها ی تخصصی شورا و آخرین دستور هم نحوه استفاده از توانمندی های مراکز فنی و حرفه ای  و کسب مهارت های شغلی است.

 

دکتر بابک صفاری مشاور رییس دانشگاه در امور برنامه، بودجه و تشکیلات نیز، تعادل بخشی فعالیت ها (تمرکز یا برابری)، تخصیص بهینه منابع (مزیت های مکانی) و توسعه مبتنی بر برنامه (نگاه به آینده) را از اهداف آمایش آموزش عالی دانست .وی همچنین تصریح نمود:سند آمایش ملی (سازمان برنامه و بودجه)،سند آمایش آموزش عالی استان اصفهان (سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، دانشگاه اصفهان)، اسناد توسعه شهرستان های استان اصفهان(سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان – دانشگاه اصفهان) و سند آمایش ملی آموزش عالی مواردی هستند که مورد مطالعه قرار گرفته اند.نتایج حاصل از این مطالعات این است که، توسعه زیرساخت ها مبتنی بر مزیت های فضایی صورت نگرفته است، فعالیت های حاضر با هزینه های زیاد انجام می شود و بهره وری آن پایین است،نگاه برابری بجای توازن و تعادل وجود داشته است،جریان های غیرتخصصی تعیین کننده توسعه ها بوده اند و خطای بخش عمومی باعث چالش بخش خصوصی شده است.

 

دکتر سید حمیدرضا شاوران دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان اصفهان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت حل مشکلات ماموریت گرایی در استان اظهار داشت: عدم تمکین برخی از زیر نظام های آموزشی و عدم هماهنگی سازمان های بالادستی باید مورد توجه قرار بگیرد. وی همچنین بر انجام نیاز سنجی، مطالعه آینده پژوهی و تربیت دانشجویان بر مبنای نیازهای جامعه تاکید نمود.

گفتنی است در این جلسه نظرات و پیشنهادات اعضای شورای استانی در مورد تدوین برنامه سند آمایش آموزش عالی، کارگروه های تخصصی،ماموریت های علمی دانشگاه های استان و افزایش مهارت های شغلی و حرفه ای دانشجویان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

تاریخ:
1400/03/25
تعداد بازدید:
6185
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal