۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

عزم ملی در دولت برای حل مشکل زاینده رود

دکتر مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی بعدازظهر شنبه 27 آذرماه سال جاری در نشست تخصصی"بررسی راهکارها و چالش های احیای زاینده‌رود" که در دانشگاه پیام نور استان اصفهان و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار شد، ضمن اشاره به جلساتی که با هیات دولت پیرامون حل معضل خشکی زاینده رود برگزار شده عنوان کرد: مکاتبات ما در سطح ملی با شخص رئیس‌جمهور و معاونان آن‌ها انجام شده و امیدواریم جلسات به جاهای خوبی برسد.


دکتر مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بعدازظهر شنبه 27 آذرماه سال جاری در نشست تخصصی"بررسی راهکارها و چالش های احیای زاینده‌رود" که در دانشگاه پیام نور استان اصفهان و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار شد، ضمن اشاره به جلساتی که با هیات دولت پیرامون حل معضل خشکی زاینده رود برگزار شده عنوان کرد: مکاتبات ما در سطح ملی با شخص رئیس‌جمهور و معاونان آن‌ها انجام شده و امیدواریم جلسات به جاهای خوبی برسد.

به گزارش وب سایت خبریuinews  وی با تاکید بر اینکه ما به کمتر از جاری شدن دایمی زاینده رود راضی نخواهیم بود عنوان کرد: این قضیه مبنای قانونی دارد و این مبنا حق آبه محیط زیست اصفهان است که باید به طور مستمر جریان داشته باشد که با کوتاه کردن دست آنها که به طور غیرقانونی برداشت می‌کنند این امر محقق خواهد شد.

دکتر مقتدایی ادامه داد: نمایندگان مجلس حتما موضوع آب را به عنوان اصلی ترین کار خود در مجلس شورای اسلامی قرار دادند و امیدواریم این ریل خارج شده از مسیر به مسیر خودش برگردد.

ایشان افزود: متولی اجرای این مصوبات دستگاه اجرایی دولت خواهد بود و مصوبات 9 ماده ای تلاشی است که در مجلس نهم دنبال کردیم و الان به دنبال اجرای همان مصوبات هستیم

وی خاطر نشان کرد: آنچه کم داریم عزم ملی در دولت برای حل مشکل زاینده رود است

من قبل از این رخدادها نامه ای به آقای رئیس جمهور نوشتم که سفری به استان اصفهان داشته باشند و من همچنان بر دعوت خودم مصّر هستم چون حضور ایشان و تشکیل شورای عالی آب بسیار راهگشا خواهد بود.

 

امکان احیای زاینده رود با سبک مدیریتی صحیح

دکتر مهدی طغیانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست تخصصی"بررسی راهکارها و چالش های احیای زاینده‌رود" اظهار داشت:  تصویری که ما می بینیم این است که در اثر یک مدیریت غلط در منابع آب زاینده رود، یک رودخانه دایمی تبدیل به بستری خشک شده که در حال حاضر در یک سال گذشته در این رودخانه 10 روز آب جریان داشته است.

دکتر مهدی طغیانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:بخشی از وضعیت کنونی ناشی از مسیر غلط طی شده است که نباید دوباره همان مسیر را تکرار کنیم.

مختصات این حکمرانی عدم شفافیت است که در ابتدا تا انتهای مسیر زاینده رود هیچ چیز شفاف نیست و ما جلساتی با مدیران آب منطقه ای برگزار کردیم که برای آن‌ها نیز هیچ چیز شفاف نیست این در حالیست که در عصر تکنولوژی ما هیچ کدام از ابزارها را استفاده نمی‌کنیم یا شاید بنا نیست مسأله شفاف شود.

ما قانون دسترسی آزادانه به اطلاعات را داریم و طبق این قانون باید داده ها منتشر شود که در هر بخش چقدر آب توسط چه گروهی برداشت می‌شود.

ماده 13 تا 17 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفته حق ندارید به بهانه امنیتی کردن مسایل اطلاعات و شفافیت را از مردم محروم کنید.

یک جا کارشناسان می‌گویند فرونشست یک جا می‌گویند نگویید فرونشست مردم به دلهره می افتند ولی مردم باید حقیقت را بدانند.شخصی 11 سال طول کشیده مطالعات 18 جلدی انجام داده جهاد کشاورزی می‌گوید من قبول ندارم،حق دانشگاه است که اینها را نقد کند.

تابلوی منابع مصارف 2 میلیارد و 268 مصارف 1 میلیارد و 862 میلیون متر مکعب منابع است با این حال بعضی منابع مثل بهشت آباد و کوهرنگ 3 وجود ندارد آن وقت چطور می‌تواند این حوضه را مدیریت کند؟ این چه طرز مدیریت کردن است؟

می‌گویند امسال خشکسالی است باید برنامه ریزی کنیم آن وقت به گونه ای برنامه ریزی می کنند که محیط زیست و کشاورزی اصفهان هیچ سهمی ندارد در عوض صنعت و ... یزد و چهارمحال را قبل از اصفهان محاسبه می کنند.

جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و به طور کلی هر دستگاهی برای خودش یک کاری می‌کند و در دهه هشتاد قانون استانی هیچ کدام پاسخگو نبودند که یکی از ثمرات آن 50 هزار هکتار بارگذاری در بالادست زاینده رود بود.

حوضه آبریز به صورت حوضه ای مدیریت نمی‌شود و بعد از تدوین قانون اصفهان و شهرستان های مربوطه یک دفعه در بودجه 99 بارگذاری جدید  را خود وزارت نیرو اضافه می‌شود در حالیکه در خود وزارت نیرو خبر ندارند و می‌گویند با آن مخالف هستیم.

جهاد کشاورزی طرح آبخیزداری اجرا می‌کند اما در کدام طرح آبخیز داری هزار و 220 سد بتنی و بند و آب بند در سرشاخه زاینده رود احداث می‌شود؟ به همین دلیل زاینده رودی که زایش می‌کرده روز به روز در حال خشکی بیشتر است

با بیان اینکه از ازل حق آبه ها به رسمیت شناخته شده بود عنوان کرد: عدالت نیست و امروز حق آبه داران پایین جلگه باید از گرسنگی بمیرند.

زاینده رود می‌تواند احیا شود اما نه با این رژیم غذایی بلکه با این رژیم غذایی بیمار نابود می‌شود و تا این سبک مدیریت اصلاح نشود زاینده رود جان دوباره نمی‌گیرد.

 

 

تاریخ:
1400/09/28
تعداد بازدید:
4250
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal