۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 6 به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد

همزمان با حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها، نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 6 ، در راستای تحلیل و تبیین شرایط فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها، شب گذشته( 21 فروردین ماه) در محل سازمان مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

همزمان با حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها، نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 6 ، در راستای تحلیل و تبیین شرایط فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها، شب گذشته( 21 فروردین ماه) در محل سازمان مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اصفهان، نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 6 کشور با حضور دکتر حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان، دکتر محمد ربانی معاون فرهنگی هنری دانشگاه اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مستأجران مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان و جمعی از معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 6 کشور، در راستای تحلیل و تبیین شرایط فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها، در محل سازمان مرکزی دانشگاه اصفهان، رگزار شد.

 

دکتر حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک ایام ماه مبارک رمضان، در زمینه چالش های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی پیش رو همچون انواع تروریسم موادمخدر، تروریسم تکفیری و تروریسم سنتی و سلطنت‌ طلب‌ها، اظهار داشت: در این زمینه نیاز به اطلاعات دقیق و میدانی داریم چرا که همکاران ما در معاونت فرهنگی اغلب کارهای ذهنی و انتزاعی انجام می دهند، هرچند این موارد نیز لازم است اما ذهن، مقدمه عمل است. ولی از طرفی محیط های علمی در شرایط عملی کمتری بسر می برند و ارتباطات باید گسترش پیدا کند.

سرپرست دانشگاه اصفهان با بیان این که همگی باید به یکدیگر کمک کنیم تا به جهاد علمی و جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دست یابیم، گفت: هدف همگی یکی است و تنها با روش‌های مختلف اجرایی می گردد. انواع تروریسم جنبه های مختلفی اعم از جنبه‌های ذهنی، فکری، فرهنگی و ساختاری دارد. از طرفی جنبه‌های سخت افزاری در تروریسم وجود دارد که تمامی این جنبه‌ها باید مکمل یکدیگر شوند تا با ترکیب و هم‌افزایی و همچنین ارتباط‌ و تعاملات منجر به ثبات و امنیت دائمی و پایدار شود.

دکتر هرسیج ادامه داد: در بسیاری از موارد ممکن است با استفاده از امکانات سخت افزاری جلوی یک پدیده گرفته شود ولی می تواند دوباره شیوع پیدا کند. آنچه مقام معظم رهبری به دنبال آن هستند، این است که این بحران‌ها و تنش‌ها به صورت دائمی حل گردد که این امر میسر نیست مگر اینکه تفکر تکفیری را با تفکر خودمان ریشه‌یابی و بررسی کنیم که با کارهای علمی و دانشگاهی امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی بقای نظام جمهوری اسلامی است، بیان کرد: همگی با  استفاده از روش های مختلف، در هر مقام و دانشگاهی که هستیم باید بتوانیم به دستیابی به این هدف کمک کنیم. 

 دکتر رشید جعفرپور، قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم نیز طی تماس ویدئویی ضمن تبریک بهار قرن، بهار سال، بهار قرآن و بهار ازسرگیری آموزش در دانشگاه‌ها، بیان کرد: تنها ماهی که در قرآن به صورت مستقیم ذکر شده است، ماه مبارک رمضان است که در آیه 185 سوره بقره به آن اشاره شده‌است. یعنی خداوند این ماه را با بیان اینک ه قرآن در آن نازل شده‌، برجسته کرده‌است و شان و جایگاه خاصی دارد، لذا باید انس با قرآن در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم، با اشاره به اهمیت ازسرگیری آموزش حضوری که با تاکید رئیس جمهور محترم همراه بود، اظهار داشت: در 2 سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا گرچه برخی فرصت‌ها از جمله روحیه جهادی و مساوات به وجود آمد، ولی به آموزش حضوری لطمه وارد شد و باعث کاهش کیفیت آموزش شد.

دکتر جعفر‌پور ادامه داد: حضوری شدن دانشگاه‌ها پس از وقفه‌ی 2 ساله، تبعات فرهنگی مربوط به خود را به همراه دارد که انتظار داریم دانشگاه‌ها این امر را مدیریت کنند و بر اساس شرایط منطقه و دانشگاه توصیه‌نامه های موجود را اجرا کرده تا مجددا مسائل فرهنگی در ریل اصلی خود قرار گیرد.

وی با بیان این که دانشگاه گونه‌‌ای از زیست اجتماعی است و باید علاوه بر آموزش، ابعاد دیگر زندگی نیز ارتقاء پیدا کند، گفت: همکاران فرهنگی در دانشگاه‌ها باید تلاش کرده و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و مهارت‌های زندگی، بستری فراهم کنند تا وجوه مختلف حیاط انسانی یک دانشجو تقویت شود. 

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم با اشاره به این که تاکید مقام معظم رهبری بر این است که جهاد تبیین یک امر حتمی است، اظهار داشت: باتوجه به هجمه‌هایی که در فضای واقعی و مجازی انجام می شود، جهاد تبیین باید در دستور کار قرار گیرد چرا که اساتید و دانشجویان افسران جنگ نرم در جامعه هستند و از ظرفیت آن‌ها در این راه باید استفاده کنیم.

دکتر جعفرپور در ادامه افزود: علاوه بر این که باید دستاوردهای دانشگاه را در فضای عمومی تبیین کنیم، دانشگاه باید بتواند از دستاوردهای نظام نیز در مقابل دشمنان به صورت منطقی دفاع کرده و در این امر تهاجمی عمل کنیم. در این راستا در ستاد وزارتخانه علوم، دبیرخانه جهاد تبیین تشکیل شده است که آیین‌نامه ای تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده‌است.

وی با بیان این که فضای مجازی هم فرصت تلقی می‌شود و هم تهدید، گفت: شرایط کرونا سرعت ورود همه‌ی اقشار جامعه به این فضا را بیشتر کرد. لذا بایستی مجموعه معاونت فرهنگی در مورد شناسایی، مدیریت و سواد رسانه‌ای فعال‌تر عمل کند تا آسیب‌های این فضا کمتر شود و از ظرفیت اساتید و دانشجوها استفاده شود تا حضوری مقتدرانه در این فضا داشته باشیم.

 

 حجت الاسلام و المسلمین مستأجران، مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان نیز با بیان حدیث قدسی "روزه برای من است و من خودم پاداش آن هستم"، اظهار داشت: این حدیث از اهمیت روزه‌داری بیان می‌کند که خداوند می‌فرمایند پاداش آن من هستم. در این باره چند وجه بیان شده‌است که یکی از آن‌ها این است که روزه‌دار، به واسطه ریاضتی که می کشد به مقام صبوری خداوند نزدیک می‌شود، لذا ما نیز باید با تمسک به روزه‌داری به خداوند نزدیک شویم.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان با تأکید بر این که در حوزه جهاد تبیین یک سکوت مارپیچی وجود دارد، گفت: شرایط دارد به گونه‌ای پیش می رود که نتوانیم از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنیم. دشمن تلاش می کند که دانشجو و جامعه در انزوا باشند و انقلاب و دستاورد‌های آن را نبینند. ما باید این سکوت مارپیچی را بشکنیم.

وی در ادامه افزود: برنامه ریزی در دانشگاه بسیار مهم است تا دانشجو در حوزه فرهنگی فعال‌تر عمل کند و دشمن را در حوزه جهاد تبیین سرکوب کنیم. با توصیه برای مطالعه کتاب‌هایی همچون صعود چهل ساله، بام تمدن ساز، معجزه تولید و جعبه سیاه و یا مسابقات کتاب‌خوانی باید نسل جدید را با گذشته انقلاب اسلامی آشنا کنیم، چراکه آن دوران را ندیده‌اند، و با این کار در جهاد تبیین تهاجمی عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مستأجران در خصوص عفاف و حجاب نیز بیان کرد: در حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه نباید به صورت منفعلانه عمل شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانشجویی که 2 سال از زیست دانشجویی دور بوده‌است، با نحوه پوشش در دانشگاه مطابقت پیدا کند و بتوانیم به مدل قابل قبولی برسیم.

در ادامه این نشست دیدگاه های یک کارشناس اجتماعی و امنیتی درخصوص چالش های پیش روی دانشگاه ها ارائه و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به ارائه گزارش برنامه زمان‌بندی حضوری شدن دانشجوها و برنامه‌های فرهنگی خود پرداختند که این آئین با اقامه نماز جماعت و صرف افطار به پایان رسید.

 

تاریخ:
1401/01/22
تعداد بازدید:
13061
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal